Glitrende kritikker: "Et praktverk i både form og innhold"

Elisabeth Meyer kom tett på flere av tidens store personligheter, som Tyrkias president Kemal Atatürk, kong Feisal av Irak, Mahatma Gandhi og Asias første nobelprisvinner i litteratur, Rabindranath Tagore.

Nå får den etterlengtede, nye biografien om foregangskvinne og fotojournalist Meyer, glitrende kritikker av anmelderne.

Et praktverk i både form og innhold (...) Biografier er som kjent et av forlagsindustriens sikreste kort. Mest spennende er det når vi møter personer som helt ufortjent har havnet i skyggen, som oftest når vi møter kvinner som ikke har fått sin rettmessige plass i historien. Det er ikke minst tilfelle innenfor oppdagelses-, reise- eller reportasjesjangeren, der mannlige – og mandige – eventyrere så ofte har vist seg fram i all sin prakt. Derfor er det all grunn til å gratulere Elisabet Vallevik Engelstad med å ha funnet fram til Elisabeth Meyer.

Tore Linnè Eriksen, Klassekampens Bokmagasin

 

TERNINGKAST 5
Det er et solid stykke arbeid Elisabet Vallevik Engelstad har gjort med å gjennomgå det store materialet etter Elisabeth Meyer og bygge en biografi over en kvinne som på mange måter banet vei for medsøstre, både som utenriksreporter og fotograf. Det gjør inntrykk å lese om hvordan det var for en kvinnelig journalist å ferdes rundt i Norge og verden forøvrig dengang, om hvordan hun ble mottatt og hvordan hun satte seg i respekt og hadde en ukuelig vilje til å klare seg gjennom mange slags prøvelser.
Lars Døvle Larssen, Tønsbergs Blad


Hvem var hun, denne kvinnen? Hvorfor la hun ut på slike reiser? Og hvordan klarte hun å få tilgang til konger og presidenter i en fremmed verden?

– Denne boken er blitt til av begeistring og nysgjerrighet, forteller Elisabet Engelstad.

Begge deler ble vekket da hun for flere år siden kom over boken En kvinnes ferd til Persia, utkommet i 1930, skrevet av en kvinne hun aldri hadde hørt om, Elisabeth Meyer.

– Sporene førte meg til Preus museum i Horten, forteller Engelstad. – Jeg fant en kvinne som konsekvent forfulgte sine drømmer og staket ut sin egen retning i en tid preget av et stereotypt kvinnebilde, i skyggen av to verdenskriger.

Hør Elisabet Engelstad fortelle om Elisabeth Meyer i NRK Studio2


Enestående i norsk sammenheng

Elisabeth Meyer brukte livet sitt til å reise, skrive og fotografere. Slik kom hun tett på tidens puls, tekstene og fotografiene hennes ble samtidsdokumenter.

Men forfatteren og fotografen Elisabeth Meyer ble glemt, til tross for at hun utvilsomt står for et viktig kapittel både i vår reiselitteratur, i vår presse- og fotohistorie, og i vår kvinnehistorie.

Som reisende kvinnelig kulturjournalist og fotograf er Elisabeth Meyer enestående i norsk sammenheng.

– Det er viktig at personer av hennes kaliber blir sikret en plass i norsk fotohistorie.» mener kunsthistorieprofessor og tidligere direktør for Preus museum, Øivind Storm Bjerke.

Men Elisabeth Meyer hadde ikke bare feil kjønn, hun hadde også feil bakgrunn. Hun var født inn i samfunnets øvre sjikt, både kulturelt og materielt. Da hun døde i i 1968 ble arbeidet hennes og det hun hadde oppnådd redusert til “var meget interessert i fotografering, deltok i konkurranser for amatørfotografer og vant flere førstepremier» i nekrologen. 

I virkeligheten hadde Elisabeth Meyer da i flere tiår vært en av våre fremste yrkesfotografer med en solid både teknisk og teoretisk fotografutdannelse fra Mellom-Europa bak seg.

– Mitt håp er at denne boken kan bidra til å gi Elisabeth Meyer den plassen hun fortjener som uforferdet og kunnskapsrik forfatter, journalist og prisbelønt fotograf, og som den banebrytende kvinnen hun var, sier Engelstad.

 

Aktuell på Oslo Negativ 2023 

Elisabeth Meyer etterlot seg et arkiv som fra hennes død i 1968 hadde ført en usikker tilværelse. I 2000 kom det ved heldige tilfeldigheter til Preus museum, og først ved denne overdragelsen ble hun gjenoppdaget og skrevet inn i den norske historien. Du kan se flere av fotografiene hennes på Preus hjemmesider 

29. oktober holdt Engelstad foredrag om Elisabeth Meyer på fotofestivalen Oslo Negativ. Seniorkurator ved Preus museum, Hege Oulie holdt innledning. 

Les mer om boken