Den nysgjerrige lytter – samtaler med Synne Skouen

Forlag: 
Pris: 
kr 399,-
Utgivelsesår: 
2020
Innbinding: 
Heftet
Sidetall: 
318
ISBN: 
9788256023769
Språk: 
Originalspråk: 
Omslagsdesigner: 
monoceros

«På sett og vis opplever jeg å ha vokst opp i krysningspunktet mellom ellevill overdrivelse og skjerpet alvor», sier Synne Skouen, som gjennom femti år har vært en ustoppelig og slagferdig talsperson for de smale kunstuttrykkene i offentligheten. 

Den nysgjerrige lytter – samtaler med Synne Skouen gir innsikt i hvilke holdninger og hvilket kunstsyn som har vært drivkraften i hennes engasjement. Som anmelder, redaktør og kulturleder i NRK, og gjennom utallige artikler og debattinnlegg, har hun stilt modige og utfordrende spørsmål – som kjennes like relevante i dag. «Til ingen nytte, må jeg nesten konstatere», sukker hun i sin siste kommentar i Aftenposten. Mon det? Hvor hadde norsk kulturliv vært uten de motkreftene som Synne Skouen har satt inn? 

«Vi trenger kunst fordi det er den beste måten å kommunisere sanselig og overskridende på med andre mennesker, bortenfor det blott underholdende, hverdagslige eller tåpelige.»


Komponisten Synne Skouen har vært en markant stemme i kulturoffentligheten gjen­­nom femti år. På 70- og 80-tallet var hun musikkanmelder i Arbeiderbladet og redak­tør i ny musikk-tidsskriftet Ballade. På 1990-tallet var hun musikksjef i NRKs Kultur­­kanalen og på begynnelsen av 2000-tallet var hun sjef for NRKs fler­mediale Kultur­avdeling. I 19 år, frem til 2020, var hun spaltist i Aftenposten.

For tiden arbeider hun med en opera, FRAM, som skal være ferdig i 2022, fem år etter at hennes forrige opera, Ballerina, hadde suksess i Bjørvika-operaen i 2017. Begge verkene er bestilt av Den Norske Opera & Ballett.

 

"Den nysgjerrige lytter er en høyst aktuell gjennomgang av hva som har skjedd med norsk kunstmusikk de siste 50 årene. (...) Engasjement avler engasjement, og Den nysgerrige lytter fungerer, på tross av sin retrospektive grunnform, som et kamprop for den smale musikkens fremtid."

Maren Ørstavik, Aftenposten 15.09.2020